Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2023/2024
Imię i nazwisko |
ALEKSANDRA OLEJNIK |
|||||
|
|
|||||
Stanowisko |
Pedagog szkolny |
|||||
|
|
|||||
Stopień awansu zawodowego |
Nauczyciel mianowany |
|||||
|
|
|||||
Tygodniowa liczba godzin pracy na st. pedagoga szkolnego |
11 godzin |
|||||
|
|
|||||
Prowadzona dokumentacja: |
||||||
|
dziennik zajęć pedagoga szkolnego |
|||||
|
dzienniki innych zajęć uczniów |
|||||
|
notatki służbowe ze spotkań z uczniami, rodzicami, nauczycielami |
|||||
|
|
|||||
Plan pracy pedagoga szkolnego na rok szkolny 2023/2024
Zadania |
Formy realizacji |
Termin |
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych |
Kwestionariusz adresowany do wychowawców klas diagnozujący sytuację uczniów (edukacyjną, opiekuńczą, wychowawczą, materialną) |
wrzesień 2023 |
Sporządzenie imiennych wykazów uczniów z uwzględnieniem ich problemów i potrzeb |
wrzesień 2023 |
|
Analiza dokumentacji szkolnej oraz rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami, nauczycielami, obserwacje, wywiady (gromadzenie informacji) |
w ciągu całego roku szkolnego |
|
Współpraca z przedstawicielami instytucji wspierających proces wychowania |
w miarę potrzeb w ciągu całego roku szkolnego |
|
Przeprowadzenie badania głośnego czytania ze zrozumieniem wśród uczniów po klasie 1 |
Wrzesień 2023/czerwiec 2024 |
|
Obserwacje i pomiary pedagogiczne w celu rozpoznania u uczniów ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się |
w miarę potrzeb |
|
Konsultacje pedagogiczne dotyczące sytuacji uczniów, ustalanie sposobów rozwijania zainteresowań, ale też zapobiegania i likwidacji niepowodzeń w nauce lub wychowawczych |
na bieżąco w ciągu roku szkolnego |
|
Praca w zespołach samokształceniowych oraz w szkolnej komisji opiekuńczo- wychowawczej |
cały rok szkolny |
|
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych |
Współpraca z nauczycielami i rodzicami (wspólna analiza trudnych sytuacji wychowawczych) |
na bieżąco w ciągu roku szkolnego |
Obserwacje i rozmowy z uczniami |
w miarę potrzeb |
|
Uczestniczenie w posiedzeniach Zespołu Interdyscyplinarnego |
Wrzesień 2023 – czerwiec 2024 |
|
Przeprowadzenie sondażowych badań ankietowy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczących diagnozy poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole |
styczeń – luty 2024 |
|
Analiza wraz z zespołem nauczycieli wyników badań sondażowych oraz opracowanie raportu |
luty 2024 |
|
Uczestniczenie w posiedzeniach zespołów interdyscyplinarnych oraz grupach roboczych we współpracy z instytucjami wspierającymi proces wychowania |
w miarę potrzeb w ciągu całego roku szkolnego |
|
Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb |
Organizowanie i pomoc w skierowaniu uczniów z trudnościami oraz szczególnie uzdolnionych na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej |
w ciągu całego roku szkolnego |
Analizowanie opinii i orzeczeń wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, współorganizowanie pomocy zgodnie z zaleceniami poradni |
w miarę potrzeb w ciągu całego roku szkolnego |
|
Praca w zespołach opracowujących i realizujących indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne |
wrzesień 2023, cały rok szkolny |
|
Kwalifikowanie uczniów mających trudności w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz szczególnie uzdolnionych do różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
cały rok szkolny |
|
Prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne |
cały rok szkolny |
|
Wspieranie nauczycieli, a także rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz w rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej (porady, konsultacje) |
cały rok szkolny |
|
Organizowanie doradztwa pedagogicznego z udziałem specjalistów |
w miarę potrzeb |
|
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży |
Koordynowanie i realizacja zadań wynikających ze szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego |
zgodnie z harmonogramem |
Organizowanie wsparcia dla nauczycieli i rodziców uczniów |
w miarę potrzeb |
|
Zapraszanie specjalistów na spotkania z rodzicami |
zgodnie z harmonogramem |
|
Podejmowanie działań informacyjno-profilaktycznych, aktualizacja ulotek zawierających dane teleadresowe instytucji wspierających w sytuacjach problemowych, wykonanie gazetki w gablocie pedagoga |
wrzesień - październik 2024 |
|
Prowadzenie przez pedagoga lub zaproszonych specjalistów zajęć oraz warsztatów w klasach |
zgodnie z harmonogramem spotkań w klasach |
|
Indywidualne spotkania z uczniami i ich rodzicami |
w miarę potrzeb |
|
Współpraca w zakresie profilaktyki, wychowania i promocji zdrowia z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Sądem Rodzinnym |
w miarę potrzeb |
|
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów |
Rozpoznawanie we współpracy z nauczycielami i rodzicami problemów uczniów, ich genezy oraz podłoża |
w ciągu całego roku szkolnego |
Inicjowanie oraz prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych |
w miarę potrzeb |
|
Pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych w związku z trudnościami rozwojowymi, zaburzeniami zachowania, a także powstałych na tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rówieśniczych lub rodzinnych, kierowanie do różnorodnych form wsparcia |
w miarę potrzeb |
|
Udział w pracach grup roboczych i zespołów interdyscyplinarnych w ramach procedury „Niebieska Karta” |
w miarę potrzeb w ciągu całego roku szkolnego |
|
Bieżące sporządzanie opinii na temat uczniów na wniosek uprawnionych organów i podmiotów |
w miarę potrzeb |
|
Zabezpieczenie opieki oraz wskazywanie na możliwości zagospodarowania czasu wolnego uczniom z rodzin niewydolnych wychowawczo lub dysfunkcyjnych |
w miarę potrzeb |
|
Organizowanie pomocy materialnej dla uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej (stypendia szkolne, zasiłki, dożywianie, pomoc rzeczowa, bezpłatne kolonie letnie) |
w miarę potrzeb |
|
Prowadzenie rozmów wychowawczych indywidualnych, grupowych lub pogadanek w zespołach klasowych |
w miarę potrzeb |
|
Organizowanie zajęć dla uczniów z zakresu komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie z emocjami, kształtowania pozytywnych postaw społecznych (poszanowanie godności, uczciwość w stosunku do innych, szacunek do samego siebie i innych) |
w miarę potrzeb |
|
Uruchomienie „skrzynki zaufania”, by uczniowie mogli też w formie pisemnej zgłaszać swoje problemy oraz potrzeby |
październik 2023 |
|
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych |
Realizacja działań w ramach wewnątrzszkolnej strategii zarządzania sytuacjami kryzysowymi |
w miarę potrzeb |
Udział w szkoleniu organizowanym przez ODN Kalisz, dotyczącym inicjowania oraz prowadzenia działań mediacyjnych i interwencyjnych w szkole |
marzec 2024 |
|
Podejmowanie stosownych działań w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy |
w miarę potrzeb |
|
Praca w zespole interdyscyplinarnym ds. zapobiegania przemocy w rodzinie działającym przy GOPS |
w ciągu całego roku szkolnego |
|
Pomoc rodzicom oraz nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów |
Współpraca z nauczycielami oraz rodzicami w rozpoznawaniu potrzeb i możliwości uczniów (doradztwo, konsultacje) |
w ciągu całego roku szkolnego |
Kwalifikowanie uczniów do różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych oferowanych przez szkołę |
wrzesień 2023 |
|
Wspieranie nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Uczestniczenie w pracach zespołów samokształceniowych oraz wychowawczych |
w ciągu całego roku szkolnego |
Udzielanie nauczycielom i specjalistom bieżących porad i pomocy w ich pracy z uczniami |
w miarę potrzeb w ciągu całego roku szkolnego |
|
Rozwój i samodoskonalenie |
Troska o estetyczny i dobrze wyposażony gabinet |
cały rok szkolny |
Systematyczne gromadzenie literatury fachowej oraz pomocy dydaktycznych potrzebnych w pracy pedagoga szkolnego |
cały rok szkolny |
|
Samodoskonalenie oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego (zespoły samokształceniowe, szkoleniowe rady pedagogiczne, narady i konferencje organizowane dla pedagogów szkolnych przez instytucje wspierające proces wychowania, kursy oferowane przez ODN) |
cały rok szkolny i zgodnie z terminami form doskonalenia zawodowego |
APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia realizowane w naszej placówce.
Gdy coś nam dolega sięgamy do apteczki pierwszej pomocy medycznej. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty?
Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania, dzieci tworzą i wyposażają swoje Apteczki. Uczymy dzieci optymizmu i radzenia sobie z przeciwnościami.
Nauczyciele - realizatorzy prowadzą zajęcia omawiając następujące zagadnienia:
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl
GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
Poniedziałek |
13.35-15.10 |
Wtorek |
09.35-11.15 i 12.40 - 13.25 i 14.20 - 15.10 |
Środa |
07.50 - 11.15 |
Czwartek |
11.35 - 12.20 i 13.35 - 14.20 |
Piątek |
- |