APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia realizowane w naszej placówce.
Gdy coś nam dolega sięgamy do apteczki pierwszej pomocy medycznej. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty?
Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania, dzieci tworzą i wyposażają swoje Apteczki. Uczymy dzieci optymizmu i radzenia sobie z przeciwnościami.
Nauczyciele - realizatorzy prowadzą zajęcia omawiając następujące zagadnienia:
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl
PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
ROK SZKOLNY 2022/2023
Zadania |
Cele szczegółowe
i formy realizacji |
Termin realizacji |
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, sytuacji wychowawczej w klasach.. |
1. Analiza dokumentów uczniów.
2. Prowadzenie działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych poprzez gromadzenie informacji z wywiadów z rodzicami oraz rozmowy z wychowawcami, rozdanie wychowawcom kart diagnostycznych.
3. Zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznych.
4. Wywiady środowiskowe.
5. Praca w Zespole Interdyscyplinarnym oraz współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Rychtalu.
6. Sporządzenie wykazu uczniów, którzy zostaną objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
7. Zapoznanie się z sytuacją rodzinną ucznia, jego środowiskiem szkolnym, rodzinnym, poznanie przyczyn przejawianych niepowodzeń szkolnych:
- rozmowa indywidualna z uczniem
- wywiady z nauczycielami, wychowawcami klas oraz rodzicami
|
wrzesień
cały rok, według potrzeb |
|
- obserwacja uczniów podczas przerwy, zwłaszcza w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi
- kierowanie dzieci na badania specjalistyczne do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Rychtalu
- przeprowadzenie diagnozy umiejętności czytania ze zrozumieniem „Test Głośnego Czytania” w klasie 2.
- analiza dostępnych dokumentów na temat ucznia- opinie z poradni psychologiczno- pedagogicznej, dzienniki zajęć lekcyjnych. |
|
.Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych w sytuacjach kryzysowych |
1. Interwencje, pomoc doraźna w rozstrzyganiu zaistniałych sytuacji konfliktowych, pomoc w rozwiązywaniu problemów- rozmowy indywidualne lub grupowe z uczestnikami konfliktu, współpraca z dyrektorem szkoły, nauczycielami, wychowawcami, rodzicami.
2. Współpraca z wychowawcami i nauczycielami, udzielanie pomocy w pracy z uczniami sprawiającymi trudności- omawianie bieżących problemów, wspólne podejmowanie działań wychowawczych, opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej.
3. Podejmowanie działań mediacyjnych w relacjach uczeń- uczeń, uczeń- nauczyciel, - rozmowy indywidualne z uczniami, udzielenie wsparcia i pomocy w przezwyciężaniu problemów. |
cały rok , wg potrzeb |
Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy |
1. Pomoc uczniom mającym trudności w opanowaniu nowych wiadomości: |
|
psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, wspieranie nauczycieli i rodziców w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości i predyspozycji dziecka oraz udzielaniu pomocy pp. |
- udzielanie pomocy doraźnej uczniom, pomoc w odrabianiu prac domowych,
- prowadzenie zajęć terapii pedagogicznej celem usprawnienia zaburzonych funkcji,
-nawiązywanie współpracy z nauczycielami w celu uzyskania informacji czy dany uczeń uczęszcza na zajęcia wyrównawcze,
- prowadzenie zajęć o charakterze indywidualnym i grupowym,
- prowadzenie treningu umiejętności społecznych dla wybranej grupy uczniów,
- analiza postępów w nauce uczniów pozostających pod opieką pedagoga.
2. Udzielanie pomocy uczniom sprawiającym problemy wychowawcze:
- prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznych dla uczniów przejawiających niewłaściwe zachowania, nadpobudliwych bądź zahamowanych psychoruchowo,
- angażowanie uczniów sprawiających problemy wychowawcze w różnorodną działalność profilaktyczną, praca nad podniesieniem samooceny tych uczniów,
- współpraca z wychowawcami klas w celu uzyskania dokładniejszych informacji dotyczących zachowania ucznia, |
Cały rok,
Według potrzeb |
|
- współpraca z rodzicami ucznia celem podniesienia efektywności podejmowanych działań
- monitorowanie frekwencji uczniów, podejmowanie działań w przypadku braku realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów
- współpraca z dyrektorem szkoły.
3. Kontynuowanie współpracy z następującymi organizacjami: PPP w Kępnie, GOPS w Rychtalu, Posterunek Policji w Trzcinicy, Wydział Rodzinny i Nieletnich Sądu Rejonowego w Kępnie, Interdyscyplinarny Zespół w Rychtalu.
4. Wspieranie wychowawców klas w prowadzonej przez nich działalności opiekuńczo- wychowawczej oraz diagnostycznej.
5. Udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich problemów wychowawczych z własnymi dziećmi. Zapewnienie rodzicom możliwości kontaktowania się z pedagogiem w godzinach popołudniowych.
6. Kierowanie nauczycieli i rodziców do odpowiednich specjalistów.
7. Udział w pracach zespołów powoływanych podczas posiedzeń Rady Pedagogiczne . |
|
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży |
1. Organizacja i prowadzenie różnorodnych badań na terenie szkoły, m.in. badanie ankietowe dotyczące bezpieczeństwa uczniów w szkole, zdrowego odżywiania się, podejmowania przez uczniów zachowań ryzykownych. Wykonanie innych badań ankietowych w przypadku wystąpienia zagrożenia dla prawidłowego rozwoju ucznia w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. |
Cały rok, |
|
2. Współpraca z organizacjami udzielającymi pomocy w zakresie pracy z uczniami wymagającymi szczególnej opieki- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Sądem Rejonowym, Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rychtalu i innymi. |
Według potrzeb |
|
3. Przeprowadzanie zajęć o charakterze profilaktycznym w klasach I- VIII na temat zgodny z Programem Wychowawczo- profilaktycznym na rok szkolny 2022/2023. |
|
|
4. Wspieranie rodziców: |
|
|
-organizowanie spotkań, prelekcji dla rodziców prowadzonych przez zaproszonych specjalistów -porady indywidualne - przygotowywanie ulotek, gazetek dla rodziców, zamieszczanie informacji dla rodziców na stronie internetowej szkoły. |
|
|
5.Organizowanie warsztatów, prelekcji oraz szkoleń dla nauczycieli prowadzonych przez zaproszonych specjalistów. |
|
|
6. Udział w opracowywaniu Programu Wychowawczo- profilaktycznego.
7. Podejmowanie działań wynikających z realizowanych na terenie szkoły ogólnopolskich programów profilaktycznych, „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, „Bieg po zdrowie”, „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”.
8. Organizacja imprez o charakterze ogólnoszkolnym takich jak: dzień życzliwości, dzień bez papierosa, dzień praw dziecka itp.
9. Podejmowanie działań z zakresu promowania praw dziecka wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
10. Nasilenie działań mających na celu integrację zespołów klasowych. |
|
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym. |
1. Diagnozowanie indywidualnych potrzeb ucznia (ze zwróceniem uwagi na pomoc materialną) poprzez rozmowy z nauczycielami, wychowawcami klas, rodzicami i uczniami.
2. Nawiązanie współpracy i utrzymywanie kontaktów z następującymi organizacjami: Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Rychtalu, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rychtalu, Ośrodkiem Zdrowia, Komendą Policji w Rychtalu, Wydziałem Rodzinnym i Nieletnich Sądu Rejonowego w Kępnie, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kępnie, Zespołem Interdyscyplinarnym |
Cały rok według potrzeb |
|
w Rychtalu.
3. Udzielanie pomocy dzieciom pochodzących z rodzin zagrożonych patologią. Współpracowanie w tym zakresie z innymi specjalistami zatrudnionymi na terenie szkoły, kadrą pedagogiczną.
4. Udzielenie wsparcia rodzicom dzieci będących w trudnej sytuacji życiowej.
5. Organizacja i udzielanie uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej w formie odpowiedniej do rozpoznanych potrzeb. |
|
Opracowała: Aleksandra Olejnik
GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
Poniedziałek |
08:40-10:20 11:20-12:20 13:30-15:10 |
Wtorek |
08:40-09:20 11:20-15:10 |
Środa |
07:50-08:30 12:40-15:10 |
Czwartek |
07:50-09:20 11:40-15:10 |
Piątek |
09.40-11.20 |