APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia realizowane w naszej placówce.
Gdy coś nam dolega sięgamy do apteczki pierwszej pomocy medycznej. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty?
Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania, dzieci tworzą i wyposażają swoje Apteczki. Uczymy dzieci optymizmu i radzenia sobie z przeciwnościami.
Nauczyciele - realizatorzy prowadzą zajęcia omawiając następujące zagadnienia:
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.
Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl
PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
ROK SZKOLNY 2021/2022
Niniejszy plan pracy został opracowany w oparciu o zapisy w sprawie zadań pedagoga szkolnego ujętych w rozporządzeniu MEN w sprawie zasad udzielania pomocy i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach.
Zadania |
Działania |
Termin |
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów |
-udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia; -konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, -postulowanie kierowania uczniów przejawiających poważne trudności dydaktyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych poradni specjalistycznych (przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia, rozmowy z rodzicami mającymi wątpliwości co do zasadności specjalistycznej diagnozy) -prowadzenie lub organizowanie dla nauczycieli warsztatów i szkoleń związanych z zagadnieniami diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów. |
Cały rok szkolny |
2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły oraz wspierania rozwoju uczniów |
-prowadzenie obserwacji, rozmów w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi; -prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych, w tym w oparciu o autorskie narzędzia diagnostyczne |
|
3. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; |
-prowadzenie zajęć specjalistycznych w tym: rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze, dydaktyczne; -projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów np. kontrakt; -występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia; -koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole |
|
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; |
-Prowadzenie lub organizowanie zajęć o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej –promocja zdrowego stylu życia, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych i problemowych; -koordynowanie udziału uczniów w lokalnych i ogólnopolskich programach o charakterze pomocowym na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie; -opiniowanie spraw uczniów dotkniętych przemocą domową i opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich |
|
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów; |
-rozmowy z uczniami, w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, oczekiwań oraz wartości, wpływu innych ludzi na ich zachowanie, a także wpływu ich zachowania na otoczenie; -pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych; -prowadzenie lub organizowanie zajęć wychowawczych z uczniami np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, sposoby rozwiązywania konfliktów-innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, dzieci i rodziców potrzeb; sposobów efektywnego uczenia się; -konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych |
|
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; |
-pomoc stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego wzajemnego akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach -udzielanie porad, podejmowanie konkretnych działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach; -udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z trudnościami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym z presją negatywnych wzorców; -porady związane z rozwiązywaniem trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych; -pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami; -udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi; -udzielanie rodzicowi informacji w zakresie ochrony prawnej jego i dzieci w sytuacji zaniedbań, przemocy ze strony współmałżonka; -udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie; -pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami, w tym pomoc w wypełnianiu formalności związanych ze skorzystaniem z ich usług |
|
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów; |
-udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów (obserwacja) -postulowanie lub prowadzenie zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów |
|
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
-organizowanie, prowadzenie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką; -wspomaganie merytoryczne i metodyczne nauczycieli w pełnionych przez nich funkcjach; -współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; -udzielanie porad w przygotowaniu zajęć do dyspozycji wychowawcy -udzielanie nauczycielom informacji na temat specyfiki specjalnych potrzeb ucznia; -wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka; -udzielanie porad nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze, oraz proponowanie metod wychowawczych postępowania z nimi; -pozyskiwanie rodziców do współudziału w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań |
|
9. Inne |
-działanie na rzecz zorganizowanej opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, poprzez dotarcie do wszystkich rodziców z informacją o możliwościach i procedurze uzyskania zasiłków, stypendiów i innych form pomocy; -współdziałanie z organizacjami i instytucjami pozaszkolnymi udzielającymi wsparcia materialnego; -monitorowanie sytuacji materialnej uczniów; -pomoc rodzicom w przygotowaniu odpowiednich wniosków |
GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
Poniedziałek |
11:35-12:35 13.30-14.30 |
Wtorek |
- |
Środa |
08:40-11:40 13:30-14:30 |
Czwartek |
07:50-08:50 10:30-11:30 12:30-14:30 |
Piątek |
12.30-13.30 |